Maleisie overland: van bergen tot het strand - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu Maleisie overland: van bergen tot het strand - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu

Maleisie overland: van bergen tot het strand

Blijf op de hoogte en volg Lisette

30 Juli 2015 | Maleisië, Langkawi Islands

Maandag 20 juli vertrekken we tegen half 10 naar Cameron Highlands. Onderweg stoppen we bij de Lata Iskander waterval. Dit is een waterval met onderaan verschillende waterpoeltjes waarin gezwommen of pootje gebaad kan worden. Het is redelijk druk met lokale bewoners. We frissen ons wat op, maar het water is ijskoud. Op het moment dat wij weer terug naar de bus gaan klinkt er een sirene, net als in Nederland op de eerste maandag van de maand. De gids legt uit dat dit het signaal is dat het hogerop in de bergen regent en iedereen uit het water moet, omdat het plotseling kan stijgen. Alleen trekt niemand zich wat aan van dit signaal. Wanneer we verder gaan stoppen we nog bij een werkplaats waar ze met de hand manden van bamboe maken. Vroeger werden deze door iedereen gebruikt op de plantages, maar door een groot deel zijn deze vervangen door goedkopere varianten. Het is dus een uitstervende ambacht. De volgende stop is bij een dorpje waar ze nog op traditionele manier jagen. De mannen hebben geprobeerd om via de traditionele blaaspijp met een pijltje op een bord van piepschuim te schieten. Dit blijkt nog lastiger dan gedacht. De weg vervolgd zich over een slingerende bergweg naar Cameron Highlands. Wanneer we dit bereiken doet het Oostenrijks aan. Ons hotel ligt nog hoger, deze weg heeft met recht haarspeldbochten. De chauffeur moet bij 1 bocht zelfs steken om de weg te kunnen vervolgen.

21 juli bezoeken we 's ochtends eerst de grootste theeplantage van Maleisië. We worden opgehaald door een afgeschreven gele schoolbus en bedwingen de steile, smalle bergweggetjes met een ronkende dieselmotor. Al toeterend gaan we de bocht om, om iedere tegenligger te waarschuwen dat wij er aankomen. Daarna krijgen we een rondleiding door de fabriek en zien we hoe de theebladeren de reis maken van de plantage tot het theezakje. Na wat souvenirs gekocht te hebben gaan we verder naar de vlindertuin. Het is niet alleen een vlindertuin, maar ook een kleine dierentuin met reptielen en insecten. Nadat we even rond hebben gekeken komt de verzorger enthousiast op ons afgerend en haalt een paar slangen uit hun hok. Deze worden om de nek van een aantal gehangen, ook bij Evelien en Lisa! Daarna volgen nog sprinkhanen (verschillende soorten), gekko's, duizendpoot, schildpadden, wandelend blad, wandelende tak, schorpioenen en hagedissen. Een bezoek aan de lokale markt is het volgende op het programma. Hier verkopen ze zowel vers als gedroogd fruit en natuurlijk ook: aardbeien. De Cameron Highlands zijn beroemd (in Maleisië) om hun aardbeien. Het klimaat is hier dusdanig dat ze het hele jaar door aardbeien kunnen verbouwen. Vandaag duurt het programma met gids maar kort, want we willen nog een wandeling maken door de natuur. Alleen op het moment dat we terugkomen bij het hotel lijkt het alsof de hemel opengebarsten is en het regent pijpenstelen. De voorgenomen wandeling stellen we nog even uit, helaas komt het er niet meer van want het blijft regenen.

Ja! Het is vandaag Ton zijn verjaardag! De avond ervoor is de bus versiert met ballonnen, door de aankleding willen Evelien en Lisa de hele dag naast en bij opa op schoot zitten in de bus. Vandaag reizen we van Cameron Highlands naar Penang. Onderweg komen we langs de Sam Poh Tong Cave Temple. Dit zijn drie tempels uitgehakt in de berg naast elkaar. Wanneer je naar binnen gaat zie je dat er een heel complex achter verscholen ligt. Na het tempelbezoek is het tijd voor een speciale verjaardagslunch. Als toetje is er een aardbeien-slagroom-verjaardagstaart (wel roze, maar voor opa's kan dat wel volgens Lisa). Onderweg rijden we nog langs het paleis van de sultan en langs de Ubudiah moskee, de vrouwen mogen hier alleen niet mee naar binnen... Dan hebben we nog een flinke busrit voor de boeg die ons onder andere brengt over de langste brug van Zuidoost Azië. We arriveren pas laat in de middag. Bij het hotel.

Donderdag 23 juli hebben we de hele dag om Penang te bekijken. We beginne 's ochtends bij Penang Hill hier gaan we met een Zwitsers treintje 830 meter omhoog en hebben we een prachtig uitzicht over Georgetown. Dan rijden we naar de Kek Lok Si Temple. Dit is een boeddhistische taoïstische tempel met 10.000 Boeddha pagodes en een reusachtig standbeeld van Kuan Yin, de godin van genade. Na dit bezoek gaan we lunchen in little India. Hier kwamen we in een lokaal restaurant waar bananenbladeren de borden zijn en de gerechten uit een pot zo op het blad geschept worden. De lokale mensen eten met hun handen, voor ons werd er bestek neergezet. We hebben van alles gegeten het ene nog pittiger dan het andere. Daarna hebben we nog een bezoek gebracht aan de Dhammikarama tempel. Dit is de eerste boeddhistische tempel die op Penang gebouwd is. De rest van de middag besteden we aan het strand tussen de vrouwen in boerka's.

Vrijdag 24 juli vertrekken we naar Langkawi, alweer de laatste bestemming op onze reis. We vertrekken 's ochtends op tijd met de veerboot naar Langkawi. Na ongeveer 3 uur varen zijn we in haven en worden we naar het hotel gebracht. De strandvakantie kan beginnen! Op het strand is het (totdat wij komen) een oase van rust. In het hotel zitten voornamelijk Chinezen en Arabieren en die komen niet veel op het strand, dat scheelt weer voor ons :). De komende dagen is het lekker genieten en relaxen met onze voeten in het witte zand of in de blauwe zee. Zaterdag en zondag stond er niet veel meer op het programma dan: zonnen, zwemmen in de zee en het zwembad en natuurlijk lunchen! Op zondag hebben Serge, Willeke en Evelien nog grote hoogte opgezocht; ze zijn gaan parasailen! Vanwege de wind moesten ze een stukje varen en konden ze niet voor het strand van het hotel de lucht in. De familie Sopingius is trouwens zondagochtend nog naar Under Waterworld geweest, een dierentuin met allerlei dieren die in en rond het water leven. Evelien heeft nog 'gedanst' met een pinguïn.

Maandag 27 juli hebben we de supersnelle mangrovetour gedaan. Met een bootje zijn we door het mangrovebos gevaren naar de plek adelaars gevoerd worden. Vanuit de boot zagen we hoe de adelaars een vluchtduik maakte om de vis uit het water op te pikken. Via de krokodillengrot zijn we naar de vleermuizengrot gevaren en toen via open zee naar een vissenkwekerij. Bij de kwekerij hadden ze allerlei vissen waaronder hele grote pijlstaartroggen. Daarna was het weer tijd om aan ons kleurtje te werken.

De 28ste gaan Fleur, Serge, Peter en Lisette snorkelen op Palau. Een idyllisch snorkeleiland. De tocht er naar toe gaat op zijn Maleisisch: 'plan plan'. Voor vier Hollanders die niet van wachten houden is het een hele opgave. Uiteindelijk komen we met een half uur vertraging aan op Palau en kan het snorkelavontuur beginnen! In de wondere onderwaterwereld zien we onder andere: rifhaaien, een variëteit aan geleurde grote en kleine vissen en we hebben Nemo gezien! Fleur heeft ook nog een zwart met paarse zeeslang gezien.

Woensdag staat in het teken van het bijwerken van het kleurtje en het doen van de laatste (belastingvrije) inkopen. Heel Langkawi is een belasting vrij eiland. Vandaag beginnen we aan onze reis terug naar huis, maar in de ochtend pakken we nog de laatste Maleise zonnestralen mee voordat we het vliegtuig instappen.

• 30 Juli 2015 - 09:28

Irma:

Mooi verslag weer Lisette! Tot snel in Nederland. Veilige reis naar huis!