Hobbelen, apen, slang en zeeschildpad - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu Hobbelen, apen, slang en zeeschildpad - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu

Hobbelen, apen, slang en zeeschildpad

Door: zummies

Blijf op de hoogte en volg Lisette

20 Juli 2010 | Suriname, Paramaribo

Zondagochtend (18juli) om kwart voor 7 opstaan, want vandaag gaan we naar Galibi! De planning is bus-boot, maar het wordt bus-boot-bus-boot. Dit komt omdat de brug over de rivier voor 1 dag gesloten is voor werkzaamheden. De busrit naar de laatste boot toe is er een vol met hobbels. Er zijn veel kuilen, gaten en drempels in de weg. Onvoorstelbaar dat Evelien heeft kunnen slapen tijdens deze rit. Onderweg stoppen we bij een herdenkingsmonument. Het monument is opgericht voor de slachtoffers van een afslachting. in 1986 is onder leiding van Bouterse het hele dorp Moiwana uitgemoord en platgebrand. Na het indrukwekkende monument rijden we door naar de afmeerplaats Albina.

Voordat we de boot in kunnen moeten we eerst opzoek naar poncho's. Dit omdat er kans is op spatwater. Het is maar goed ook dat we die gehaald hebben, want onderweg in de boot begint het te regenen. Gelukkig niet zo'n flinke bui als voor we de boot ingingen. Toen leek het net alsof de hemel openbrak. Na ruim een uur varen komen we aan op de plaats van bestemming.

Een late lunch verder gaan we de omgeving te voet verder verkennen. Eerst naar de lokale souvenirshop. Hier verkopen de vrouwen kettinkjes, armbanden, sleutelhangers en poppetjes van kralen. Ze hebben geleerd om dit te maken in plaats van het rapen van schildpadeieren. Een bezoek aan de lokale zoo staat ook op het programma tijdens de wandeling. Voordat we binnen waren had Bert al een kapucijneraapje aan de rugdrager hangen. Ook zagen we al 3 doodshoofdappjes, neusbeertje en een roodstaartbeertje. Bij het eerste beste hok kreeg Willeke gelijk een 6 maanden oude luiaard omgehangen en tegelijkertijd kreeg ze ook nog eens bezoek van alledrie de doodshoofdaapjes. Die vonden elkaar wel erg lief en besloten in haar nek de liefde te bedrijven... Nadat Bert de luiaard had gehad was het tijd voor het stekelvarken, maar die had geen zin om zicht te laten zien. Bert, willeke, Peter en fleur hebben een klein kaaimannetje vast gehad. Schildpadden, zwijnen, brulapen en een anaconda waren ook aanwezig in de zoo. De anaconda heeft om de nek van Willeke en Peter gehanden. De rest waren niet van die helden. Tijdens de wandeling door de zoo moest je goed opletten, want je kon ieder moment besprongen worden door de apen. Evelien, Willeke en Bert hebben een paar keer bezoek gehad van de apen. De eerste paar keer vond Evelien het niet zo erg, maar later was ze de apen zat.

Nu is het tijd geworden om opzoek te gaan naar de schildpadden. Het is inmiddels 8uur 's avonds en donker. Na 20 minuten varen zien we er eentje op het strand. Het is een leatherback. Na eerst instructies en een aantal minuten in het donker op het strand gewacht te hebben mogen we dichterbij komen. Ze is al begonnen met het graven van een gat. Ze graaft een gat van ongeveer 80 cm diep. Dan legt ze 80 tot 100 eieren, gooit het gat dicht en camoufleert de plek. Dit doet ze door op verschillende plekken sporen achter te laten. Na een donkere terugreis nog een kop soep en naar bed. Een mooie en onvergeetelijke ervaring. Ondaks alle stortbuien en wilde boottocht.

19 juli
Na het ontbijt de spullen bij elkaar pakken en weer de boot in. Dit keer op weg naar Saint Laurent in Frans Guyana. Hier kun je kiezen: het stadje bekijken of naar de gevangenis waar ze de film Papillon met Steve McQueen en Dustin Hofman hebben opgenomen. Ton, Betty, Lisette en Peter hebben het stadje bekeken. Helaas was het maandagochtend en de meeste winkels waren gesloten. Bert, Willeke, Fleur en Evelien zijn naar de gevangenis gegaan. De rondleiding in de gevangenis is erg interessant. Evelien heeft zich prima vermaakt door rond te lopen. Om kwart voor 1 gaat de boot terug naar Albina. Maar om kwart voor 1 geen boot. Vijf minuten later wel een flinke plensbui. Na een hobelige rit van 3,5 uur later zijn we terug in Paramaribo. Sinds we in Galibi zijn geweest heeft Evelien een nieuwe hobby: stoelen een kusje geven met een hard smakgeluid.

Nu zijn jullie weer helemaal bij. Tot de volgende keer maar weer!

• 20 Juli 2010 - 17:32

Tante Lietje:

Hallo allemaal.
    Wat een leuk verslag en wat een enge griezels allemaal
    ik ben gek op dieren maar niet van de soorten die jullie tegenkomen let maar heel goed op evelien zo wordt ze nog mee genomen door een of andere neusaap!
    Geniet ervan.
    even een mindere leuk berichtje
    Monique uit amerika belde met de mededeling dat tante wil maandagmiddag om 16 uur is overleden toch nog onverwachts
    Ik hoop dat het jullie plezier niet zal bederven maar ik vind toch dat jullie het moeten weten
    groetjes liet

• 21 Juli 2010 - 18:50

Miep & Harry:

Hoi!
    Leuke verslagen! Geinig om te lezen dat Ton meteen ging pinnen en toen...
    Wij hebben vandaag onze tickets voor Kenia gekregen, maar denk dat ik toch maar ff hier de shillings ga regelen ;-)
    Blijf vooral bloggen, we volgen jullie op de voet. Groeten aan iedereen

• 21 Juli 2010 - 19:44

Annemieke:

Hé Zummies,
    wat leuk weer om te lezen wat jullie allemaal beleven! Heb net oma aan de telefoon gehad en het ook aan haar voorgelezen,vond ze erg leuk. En wat fijn dat Evelien het ook naar haar zin heeft!
    Hans en Irmi zijn vanochtend in Spanje aan gekomen,alles is goed gegaan.
    Véél plezier weer voor de komende dagen en de groetjes aan aaaaaallemaal.We lezen jullie weer!

• 21 Juli 2010 - 20:15

Wim En Ria:

Fijn dat jullie het zo leuk hebben. Morgen zijn jullie alweer een week onderweg.Via dit berichtje willen we Ton feliciteren met zn verjaardag en we hopen dat het een onvergetelijke dag zal worden.En natuurlijk voor jullie allemaal onze felicitaties.

• 22 Juli 2010 - 12:38

Henk Van Doorn:

Jullie moeten goed oefenen in de rimboe. Gisteren was hier in het nieuws dat binnenkort er wilde zwijnen op de Utrechtse Heuvelrug te verwachten zijn. Er zijn er te veel op de Veluwe en bij Roermond. Via de ecoducten kunnen ze nu uitwijken naar de Heuvelrug. Jullie zijn al vast getraind als je ze Houdringe, het Panbos e.d. tegenkomt. Een nuttige vakantie!
    Blijf genieten. Lubbers doet hier een vakantieklus.
    Groeten. Henk

• 22 Juli 2010 - 15:48

Tante Lietje:

Hallo zummies
    even een felicitatie aan mijn oude broer vanuit een broeierig apeldoorn
    Van harte ton en de rest van de familie
    geniet van jullie vakantie en veel plezier
    groet liet

• 22 Juli 2010 - 18:02

Ruud En Ineke:

Toch knap dat men in de zoo het verschil nog kAN zien tussen de dieren en ....
    Alle gekheid op een stokje: Ton, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en laat je lekker verwennen door je gezin !! Allemaal de groetjes van mij en Ruud.

• 22 Juli 2010 - 21:01

Ik:

Hoi allemaal,

Wat een gezelligheid bij jullie!
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken.

Ton nog van harte gefeliciteerd.

Nog veel plezier