Tropisch regenwoud, nevelwoud en stranden - Reisverslag uit Bilthoven, Nederland van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu Tropisch regenwoud, nevelwoud en stranden - Reisverslag uit Bilthoven, Nederland van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu

Tropisch regenwoud, nevelwoud en stranden

Blijf op de hoogte en volg Lisette

12 Juli 2013 | Nederland, Bilthoven

Bijna is het zover en vertrekken we voor onze reis naar Costa Rica, Panama en Austin, Texas. Over een week vertrekken we! De volgende reis zullen we gaan maken:

Dag 1 Amsterdam - Costa Rica
Aangekomen in San José vertrekken we naar hotel Buena Vista. Dit hotel ligt dichtbij de vulkaankraten Poás en heeft uitzichten op de centrale vallei.

Dag 2 Buena Vista - Alajuela
's Ochtends is er de mogelijkheid om de vulkaankrater te bezoeken. Of is er de gelegenheid om een korte wandeling te maken met uitleg over koffie van Costa Rica. In de omgeving van het hotel zijn vele koffieplantages. De Poás is een 2708 meter hoge actieve vulkaan.

Dag 3 Tortuquero
Vandaag vertrekken we vroeg naar Tortuquero. Onderweg rijden we langs Braullio nationaal park. Wanneer er mensen aan het werk zijn op een bananenplantage zullen we hier een stop maken. Al varend over de kanalen van Tortuquero zullen we aankomen bij de lodge. Hier zullen we een tour krijgen door het regenwoud. De maand juli is de periode dat schildpadden eieren komen leggen op het strand van Tortuquero en dat eieren uitkomen en de schildpadjes hun weg naar de zee zullen vinden.

Dag 4 Tortuquero
In de ochtend zullen we de vlindertuin, kikkertuin en tropische tuin bij de lodge verkennen. 's Middags zullen wevarend over de kanalen van Tortuquero vele vogels en ander wildlife te zien krijgen.

Dag 5 Tortuquero - Tirimbina
Na een reis per boot en bus zullen we vandaag afreizen naar een lodge dichtbij Puerto Viejo de Saripiqui. In de middag kunnen we vanuit de lodge over een loopbrug het regenwoud in wandelen.

Dag 6 Tirimbina - Arenal
Het ochtendprogramma heeft twee verschillende activiteiten: Ton, Betty, Evelien en Lisa kunnen het regenwoud verkennen via de loopbrug over de Saripiqui rivier of een chocoladetour doen. De rest zal gaan raften over de rivier. 's Middags zullen we afreizen naar la Fortuna de San Carlos. Onderweg is er de mogelijkheid om te stoppen bij het dorpje La Muella. Hier kun je vaak grote oranjeachtige leguanen zien.

Dag 7 Arenal
Wandelingen in het gebied rondom te vulkaan zullen we in de ochtend maken. De hanging bridges is een optie voor het middagprogramma.

Dag 8 Arenal - San Geralde de Dota
Een groot deel van deze dag zal opgaan aan reizen. We zijn ongeveer 4,5 uur onderweg. Het is hier vrij gemakkelijk om de vogel de Quetzal te spotten. In dit gebied is veel kouders. 's Nachts kan het zelfs vriezen.

Dag 9 San Geraldo de Dota
Een Quetzal tour is deze dag een optie. De quetzal is een zeldzame vogel met mooie lange veren. De indianen gebruikten vroeger de veren voor hun tooien. Ook kunnen we naar het dal rijden om twee watervallen te bekijken.

Dag 10 San Geraldo de Dota - Drake Bay
Per busje reizen we af naar Sierpe. Hier stappen we op een bootje om naar Drake Bay te varen. We varen door een mangroven gebied en het laatste stukje op zee naar het hotel Pirate Cove. Het hotel is direct aan het strand gelegen en omgeven door het regenwoud.

Dag 11 Drake Bay - Cano eiland
Na het ontbijt vertrekken Willeke, Lisette, Peter, Fleur en Serge naar Cano eiland. Dit eiland behoort tot het nationale park Corcovado. Dichtbij het eiland kun je snorkelen. Er zijn vele kleurrijke tropische vissen schildpadden te zien. Tijdens de boottocht hebben we een kans om dolfijnen en walvissen te zien. De anderen kunnen naar het strand gaan of lekker relaxen bij het hotel.

Dag 12 Pirate Cove (Drake Bay), Drake Bay - Sirena (Corcovado)
Ton, Betty, Evelien en Lisa zullen de dag doorbrengen bij het hotel. Waar ze lekker kunnen relaxen. De rest zal vertrekken naar het rangerstation Sirena. Zij trekken het regenwoud in. Het nationale park is raak aan natuur en beschermt meer dan 400 soorten vogels, 116 amfibiesoorten, reptielsoorten en 139 zoogdieren.

Dag 13 Drake Bay, Sirena - Drake Bay
Bert, Willeke, Lisette, Peter, Fleur en Serge zullen met zonsopgang een wandeling door de omgeving van het rangerstation maken met de gids. Na het ontbijt maken zij nog een wandeling om te terug te reizen naar Ton, Betty, Evelien en Lisa. Zij hebben wederom een rustige dag in Drake Bay.

Dag 14 Drake Bay - Sierpe - Panama - Almirante - Bocas de Toro
Vandaag laten we Costa Rica achter ons en vertrekken we naar Panama. Eerst varen we nog door de mangroven om vanaf Sierpe met de bus richting de grens met Panama. Vanaf daar reizen we eerst verder per bus om vervolgens per boot verder te gaan naar Colon. De Play Bluff lodge is gelegen aan het strand met aan de achterzijde regenwoud.

Dag 15 en 16 Bocas de Toro
Deze dagen zijn er verschillende activiteiten om te ondernemen: dolfijnentour, snorkelen, duiken, jungletour, bezoek aan het zeesterrenstrand, kajakken of het strand bezoeken.

Dag 17 Bocas de Toro - Panama stad
Vanaf het eiland Colon vertrekken we vandaag per vliegtuig naar Panama stad. De hele ochtend en begin van de middag hebben we de tijd om te ontspannen bij de lodge.

Dag 18 en 19 Panama stad
Een bezoek aan het Panama kanaal om te zien hoe de enorme boten door het kanaal varen, een bezoek aan het museum bij het kanaal, een bezoek aan de oude wijk Casco Viejo of een bezoek aan het grootste shoppingcentre van Midden-Amerika, Allbrook Mall, zijn activiteiten die we deze dagen kunnen ondernemen.

Dag 20 Panama stad - Atlanta - Houston - Austin
De reis door Costa Rica en Panama zit er alweer op. Vandaag vliegen we eerst naar Atlanta om daar over te stappen op een vlucht richting Houston. Vanuit Houston zullen we per auto verder reizen naar Austin. Hier zullen we een aantal dagen doorbrengen met de Merchant-family

Dag 21 en 22 Austin
Samen met de Merchant-family zullen we naar Sea World San Antonio gaan en een dagje shoppen.

Dag 23 Austin - Houston - Amsterdam
Vandaag is de laatste dag van de reis. We zullen afscheid nemen van de Merchant-family en terugvliegen naar Nederland.