Tortugas in Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu Tortugas in Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu

Tortugas in Tortuguero

Blijf op de hoogte en volg Lisette

23 Juli 2013 | Costa Rica, Tortuguero

Als eerste nog een toevoeging op het vorige verhaal: bij waterfalls garden hebben een aantal een toekan op hun arm. Toen. Serge de toekan op zijn arm had gaf de vogel hem een niple twist (beet hem in zijn tepel). Gelukkig beet hij niet hard.

Na het vroege vertrek op zondag zijn we via de bus en de boot aangekomen in Tortuguero. In de middag zijn we naar het dorp gevaren en hebben we hier een wandeling gemaakt. Via het strand zijn we teruggelopen naar de lodge. 's Avonds hebben Bert, Willeke, Lisette, Peter, Fleur en Serge een schildpaddentour gedaan. Om half 10 verzamelen om vervolgens naar het rangercheckpunt te gaan. Daar aangekomen hoorden we dat er al een schildpad aangekomen was om eieren te leggen. De schildpad was al bezig met het graven van een gat. We moesten nog even wachten, maar konden al wel iets dichterbij gekomen. De gids zei dat we geluk hadden dat er een schildpad was, want het tij was erg hoog. Het water kwam zelfs tot aan de rand van het strand. Na nog een aantal minuten gewacht te hebben zagen we dat er een aantal golven zover het strand op dat het gegraven gat van de schildpad volliep met water. De schildpad gaf het hierdoor op en keerde terug naar de zee. We keerden terug naar het rangercheckpunt om hier verder te wachten. Vijftien minuten hoorden we dat er een schildpad bijna klaar was met het graven van een gat en bijna begon met het leggen van eieren. In afwachting van het leggen liepen we voorzichtig terug naar de rand van het strand. Toen het eenmaal zover was liepen we onder begeleiding van de gids en een ranger naar de schildpad toe. Hier hebben we gezien hoe de schildpad eieren zo groot als pingpongballen in het net gegraven gat legde. Vanwege het hoge tij waren er weinig schildpadden op het strand. Hierdoor was het extra druk bij de schildpad waar wij bij stonden. Op een gegeven moment zijn wij weggelopen naar een andere schildpad die ook een poging had gewaagd om eieren te leggen, maar haar poging ook had gestaakt. Nadat deze schildpad in de zee was verdwenen zijn wij terug gegaan naar de lodge. We hoorden later dat we geluk hebben gehad dat we nog een schildpad hebben gezien die eieren heeft gelegd. Er waren ook mensen die helemaal geen schildpad hebben gezien.

Maandagochtend zijn Lisette en Peter om kwart over 5 opgestaan om een ochtend boottrip te maken over de rivier op zoek naar dieren. We hebben verschillende vogels, Jesus Christ Lizard, luiaard, spider monkey en brulapen gezien en gehoord. Na het ontbijt hebben we een garden wandeling gemaakt door de tuin van de lodge. Een verschillende variëteit aan bloemen, planten, kikkers en vlinders zijn voorbij gekomen. Tijdens de wandeling was het erg heet. Willeke, Evelien en Lisa zijn eerder gestopt met de wandeling om naar het zwembad te gaan. Tegen het middaguur begon het met regenen. Een hele harde stortbui met onweer van ongeveer twee uur. Overal stonden plassen met water en waren sommige paden ondergelopen. In de middag (toen het droog was geworden) gingen we per boot een tour maken door de rivier om de natuur te bewonderen. Na een klein stukje varen begon het weer te regenen. Dit keer gelukkig niet zo hard als daarvoor. We hebben maar wel onze poncho's aangetrokken om niet helemaal nat te regenen. Ondanks de regen hebben we wel nog een leguaan, verschillende vogels en brulapen gezien. Bij terugkomst bij de lodge hebben we nog een drankje gedronken op de verjaardag van Ton. Het avondeten werd nog opgeleukt door een verjaardagstaart met een kaarsje. Morgen vertrekken we hier weer op naar het volgende hotel en volgende belevenissen en ervaringen!