Reizen, avontuur en natuur - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu Reizen, avontuur en natuur - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu

Reizen, avontuur en natuur

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Juli 2013 | Costa Rica, Fortuna

Dinsdagochtend (23 juli) was het weer tijd om om Tortuguero per boot achter ons te laten en af te reizen naar Puerto Viejo. Met de boot en de bus zijn we hier tegen half 3 aan. Bert, Willeke, Lisette, Peter, Fleur en Serge zijn gelijk canopy gaan doen. Via kabels hoog door de bomen zijn we van boom tot boom geziplined. In totaal waren er 9 banen van verschillende lengtes en stijlheid. Na weer veilig voet aan vaste grond gezet te hebben, hebben wij ons bij de rest in het hotel gevoegd. In de tijd dat wij aan canopy hebben gedaan zijn Ton, Betty, Evelien en Lisa naar de Tirimbina Lodge gegaan met alle koffers en tassen. Zij hebben alvast ingecheckt en alle koffers naar de kamer gebracht. Na het angstzweet van ons afgespoeld te hebben was het tijd om te eten. Verder was er bij de lodge niets te doen. Dus na genoten te hebben van het geluid van de kikkers en krekels was het al vroeg tijd om te gaan slapen om klaar te zijn voor het volgende avontuur!

Raften stond voor woensdagochtend op het programma voor Bert, Willeke, Lisette, Peter, Fleur en Serge. De ochtend begon al vroeg, omdat we natuurlijk al vroeg waren gaan slapen. Evelien heeft de nacht bij opa en oma geslapen, omdat er geen kinderbedden was en maar 3 slaapplaatsen per kamer waren. Zij wilde even bij papa en mama kijken. Samen met oma ging ze via de achterdeur naar binnen, maar zij waren met Lisa aan het douchen. Willeke was nog even wat uit de koffer aan het pakken en schrok zo van het bewegende gordijn dat ze dacht dat er een inbreker de kamer in kwam. Ze vluchtte gelijk de badkamer in en Evelien bleef beteuterd achter. Na alle ochtendperikelen vertrokken we dan om te gaan raften. Eerst kregen we wat te drinken. Toen was het tijd om de raftuitrusting aan te trekken en kregen we een uitleg om te kunnen gaan raften. Er waren drie gidsen en twee boten voor ons. Op een boot is plaats voor 4 personen en een gids. Bij ons was nog een Nederlands stelletje uit Zeist. Bert en Willeke gingen bij hun in de boot en de rest in de andere. Toen was het tijd om te beginnen, de boten werden naar de rivier gedragen en we konden instappen. We begonnen aan een tocht van 11 kilometer met stroomversnellingen en veel rotsen. Het was een waanzinnige ervaring en het einde kwam veel te snel. Tijdens de tocht hebben we ook nog tijd gehad om mooie beesten te zien. Af en toe was het flink hard peddelen, maar niemand is uit de boot gevallen! Voor de kenners onder ons we hebben een niveau 3 tocht gedaan (geen kabbelend beekje). Deze activiteit was de afsluiter voor ons verblijf Puerto Viejo. Nadat we onze natte kleding hadden gewisseld voor droge was het tijd om af te reizen naar La Fortuna, een plaatsje in de buurt bij de Arenal vulkaan. De reis hiernaartoe duurde ongeveer 2 uur. Onderweg heeft het heel hard geregend, wat het hier elke dag eigenlijk wel erg veel doet. Tegen het einde van de middag arriveerden we in La Fortuna. Hier hebben we nog met de gids voor de volgende dag gesproken en zijn we wat gaan eten. 's Avonds hebben we met z'n allen op het terras bij Ton en Betty gezeten met een drankje.

Donderdagochtend zijn we naar de vulkaan Arenal afgereisd. Hier hebben we een wandeling in de omgeving en naar de waterval gemaakt. Tijdens de wandeling heeft het het grootste deel van de tijd geregend. Daarna zijn we naar een local hot spring gegaan. Dit was een rivier die uit de grond kwam en opgewarmd wordt door de warmte van de vulkaan. In de rivier hebben we een masker van lavazand opgekregen. Dit zorgt ervoor dat we nu weer een babyhuidje hebben. Kleine watervalletjes, veel rotsen en een sterke stroming waren kenmerkend voor de rivier. 's Middags zijn Bert, Willeke, Fleur en Serge een wandeling gaan maken aan de voet van de vulkaan. Het begin ging over het toeristische pad daarna zijn ze van het pad afgegaan en hebben ze over een rivierbedding gelopen en over lavabrokken geklommen. Willeke heeft nog een zakje lavazand verzameld voor nog meer gezichtsmaskers. Ze hebben nog een mooi uitzicht gehad op de vulkaan. Ton, Betty, Lisette, Peter, Evelien en Lisa zijn bij het hotel gebleven en hebben gezwommen en op de trampoline gesprongen. Nu zitten we weer op het terras bij Ton en Betty met een drankje. Morgen hebben we een busrit van 4,5 uur naar San Geraldo de Dota (Neveleoud).

Hoop dat jullie niet te lang bezig zijn met het lezen. Ik zal proberen meer kortere verhaaltjes erop te zetten!

• 26 Juli 2013 - 08:13

Irma Rodenberg:

Neeeee geen korte verhalen, juist het "mee" reizen is zo leuk om te lezen! Dankzij de foto's etc. kunnen wij er dan ook erg van genieten! Schrijf gewoon maar lekker alles op!! Dikke kus en nog veel plezier op jullie verdere reis!!
    Dikke kus,
    Mams!

• 26 Juli 2013 - 08:43

Joke Brink:

Volledig mee eens!
    Heel leuk om de verhalen te lezen en de foto,'s te bekijken.
    Ook de app van Willeke we horen ze 's,nachts binnen komen
    En gaan we gelijk 's,morgens lezen.Vraagje, hebben jullie het regen seizoen
    Uigekozen?Hier blijft het nog een paar dagen heet.
    Evelien en Lisa dikke kus!Jullie zien er leuk in jullie Regen kleding.

Groeten Joke

• 29 Juli 2013 - 13:23

Roley:

Lekker hoor zo'n natuurlijke spa behandeling.
    Scrubben met modder hahaha. Ik heb het in Panama toen ook gedaan...
    Geniet ervan!

• 01 Augustus 2013 - 09:07

Henk Van Doorn:

Vanuit de Nederlandse Tropen zijn we jaloers op jullie regen!
    Het kwik gaat weer de 30 graden passeren.

Van Harte gefeliciteerd, Betty.

Iedereen gegroet. Henk

p.s. vorige weekend heeft de bliksem de torenklokken stil gezet, de electronische installatie vernield, de geluidsinstallatie in de kerk tot zwijgen gebracht (Frans Zwarts had aardig wat volume!), het internet buiten werking gezet en lampen vernield. Er wordt aan gewerkt om alles weer in orde te hebben als Betty terug is!

• 01 Augustus 2013 - 11:16

Liet Apeldoorn:

Hallo vakantie gangers
    Via deze weg wil ik Betty van harte feliciteren met haar verjaardag
    een fijne dag toe gewenst en nog een goede vakantie verder
    groetjes Liet

• 01 Augustus 2013 - 17:09

John En Joke:

Betty
    Van harte gefeliciteerd,alweer een jaartje ouder.
    We zijn benieuwd naar jullie belevenissen.
    Maar er zal geen internet in de buurt zijn.

Groeten
    John en joke