Van het wildlife op Borneo tot Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu Van het wildlife op Borneo tot Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Lisette Zumbrink - WaarBenJij.nu

Van het wildlife op Borneo tot Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg Lisette

19 Juli 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Maandag 13 juli begint de reis om 7.30 als de taxi arriveert, op naar Maleisië! De reis met het vliegtuig duurt lang, maar gaat goed. Tegen de tijd dat we bij India vliegen vallen de meisjes pas in slaap. Vroeg in de ochtend (het is inmiddels al dinsdag lokale tijd dus) landen we op Kuala Lumpur en zien we onder het genot van een kom noodle soup de zon op komen. Dan is het tijd om verder te vliegen naar Sandakan, Borneo. Gelukkig is dit een korte vlucht van een kleine 3 uur, omdat het einde van de ramadan naderde en iedereen naar huis gaat om dit te vieren was het vliegtuig goed gevuld. Op Sandakan worden we opgepikt en naar het hotel gebracht. Dan is het na een reis van meer dan 19 uur tijd om te ontspannen, voordat iedereen goed en wel zit liggen de meisjes al in het zwembad te spetteren.

Woensdag, 15 juli, is de eerste dag met excursies! We vertrekken naar Sepilok Centre. Dit is een rehabilitatiecentrum voor orang-oetans. Hier worden verlaten of gevangen genomen orang-oetans opgevangen en klaargemaakt voor een terugkeer in de jungle. Eerst krijgen we uitleg over hoe het centrum werkt en wat ze doen. Daarna gaan we naar het voederplateau. Hier wordt dagelijks eten neergelegd voor de apen die net weer uitgezet zijn in de jungle en nog niet zelfstandig hun eten kunnen vinden. Het is even wachten maar er komen 2 vrouwtjes met baby's te voorschijn en maken gretig gebruik van het klaargelegde fruit. Daarna lopen we door naar het trainingscentrum. Op de plek verblijven de kleine orang-oetangs die achtergelaten zijn door hun moeder of gevangen zijn door de lokale bevolking. In het trainingscentrum worden de aapjes alle dingen geleerd om zelf te kunnen overleven, zoals bijvoorbeeld slingeren en klauteren. Na een bezoek aan de orang-oetangs gaan Ton en Betty hun eigen weg. De rest vertrekt voor een lunch en hun boottocht naar Bilit Rainforest Lodge.

De boottocht brengt ons via zee de Kinabatangan op. Hier varen we nog zeker 3 uur op voordat we bij de lodge in de buurt komen. Onderweg komen we het eerste wilddief al tegen. We spotten een krokodil van 4 meter lang. Ook de eerste makaken en neusapen laten hun gezicht zien! Opgerold in een boom zien we een python liggen. Dan is het is tijd om naar de lodge te vertrekken. Bij aankomst bij onze kamers, dat een soort houten huisjes zijn, worden we al verwelkomt door een kudde makaken die door de bomen slingeren en over de daken rennen. Nadat we alle spullen naar de kamer hebben gebracht, eten we wat en gaan we op tijd slapen om bij te komen van deze dag vol nieuwe herinneringen.

Donderdagochtend is het om 6 uur alweer tijd voor de eerste boottocht. We gaan de rivier op om de dieren te zien ontwaken. Al snel komen we onze eerste krokodil van de dag tegen. Ook komen de neusapen en makaken weer tevoorschijn. Tijdens de de excursie gaan we naar Ox-bow Lake, dit zijn meren gelegen aan een zijarm van de Kinabatangan. Dit waren vroeger doorgaande rivieren, maar de jungle heeft al een deel toegeëigend en de doorgang afgesloten. Op de terugweg uit Ox-bow Lake krijgen we te maken met de Borneo challenge. Bij het verlaten van het meer komen we vast te zitten met de boot in de modder. Het waterpeil is gezakt en de kapitein moet veel manoeuvres uithalen om ons de zijarm van de rivier op te loodsen. Na veel steken heeft hij de juiste weg gevonden en kunne wij zeggen dat we de Borneo challenge hebben doorstaan! Overdag staat vooral in het teken van luieren in de hangmat. De temperatuur is dan te hoog om dieren te spotten. Deze zitten dan verstopt in de jungle om te schuilen tegen de warmte. Aan het einde van de middag komen ze weer naar de rand van de jungle bij de rivier. Dit is dan ook het moment om weer een tocht met de boot te maken. In de middag gaan we stroomopwaarts in de hoop een pygmee olifant tegen te komen. Helaas hebben we dit geluk niet, maar we zien wel weer veel vogels, apen en krokodillen! 's Avonds vertrekken we voor een nachtcruise over de rivier met een groot zoeklicht op pad. We zijn de hoek bij de lodge of we zien al een uil zitten. De rest van de tocht zien we nog meer uilen die zich klaarmaken voor de jacht. Ook laten de krokodillen zich weer zien en zien we een python zijn hol uitkomen op zoek naar voedsel. Net voordat we weer terug zijn bij de lodge komen we nog een civet kat tegen. Bij terugkomst is het tijd om te slapen, want vrijdag vertrekt de boot al om 6 uur 's ochtends terug naar Sandakan.

Vrijdag begint de dag al vroeg, vanwege het Suikerfeest begint de boot al om 6 uur aan de terugreis naar Sandakan. Aangekomen in de haven van Sandakan blijkt het vloed te zijn, via een geïmproviseerde trap klimmen we aan wal. Dan vertrekken we naar de Sim-Sim Water Village, hier zijn de huizen op het water gebouwd. Vanwege het korte tijdsbestek is het een bliksem bezoek. Ook het bezoek aan de Puh Jih Syh Buddhist tempel is kort maar krachtig. De tempel ligt boven op een berg waardoor het een mooi uitzicht geeft over de baai. Het opvangcentrum voor de Maleisische beer (Sun Bear) is het volgende op ons programma. Hier worden de beren opgevangen en getraind voor een terugkeer in de jungle. Toen wij aangelopen kwamen was het net voedertijd. We hebben de kleine beren goed kunnen zien. Na de lunch vertrekken we naar het vliegveld om Borneo achter ons te laten en naar het vaste land van Maleisië te gaan. In Kuala Lumpur hebben we onze spullen naar het hotel gebracht en zijn we met de trein naar het centrum gegaan. Daar hebben we na een korte zoektocht het restaurant gevonden waar we 7 jaar geleden ook hebben gegeten!

Zaterdagochtend konden we een klein beetje uitslapen en bijkomen van de vermoeiende dag van vrijdag. In de ontbijttafel blijkt het al snel gedaan met de rust. Er zitten hordes Chinezen in het hotel die niet erg veel manieren hebben. Ze willen bijvoorbeeld de lift al in terwijl jij er nog niet uit bent. Na het ontbijt overleefd te hebben vertrekken we naar de Batu Caves. Dit is een pelgrim plaats voor Hindoes. Het is een grot van kalksteen. Om de grot te betreden moeten er 272 trakteerden bedwongen worden, tussen mensen die alweer naar beneden komen en bietsende makaken die tussen iedereen doorschieten. Eenmaal boven betreed je een immens grote hoge grot waar aan weerszijde beelden staan. Ook zijn er verschillende plaatsen waar rituelen uitgeoefend kunnen worden. Na de afdeling zetten we koers richting de Batik fabriek. Hier zien we hoe de stof handmatig beschilderd wordt. Ook een bezoek aan de tinfabriek staat voor vandaag gepland. Hier krijgen we een rondleiding Dior het museum en de werkplaats. We zien hoe precies het werk van een werknemer in de tinfabriek is. Een foto met de Petronas torens mag natuurlijk niet ontbreken als je in Kuala Lumpur bent. Dit hebben we dus ook als echte toeristen gedaan. Na de lunch lopen we naar de KL-tower. In deze toren kun je omhoog en genieten van het uitzicht over Kuala Lumpur. Met de lift wordt je in 56 seconden naar een hoogte van 1500 meter gebracht. Hier kun je rondom lopen en de gehele stad bekijken. 's Avonds vertrekken we naar Chinatown om te eten. We gaan weer met de trein en dit keer ook met de monorail die dwars door de stad loopt. Eerst lopen we wat rond over de Chinese markt en dan belanden we in een lokaal restaurant. Waar we op een krukje aan een tafel zitten als sardientjes in een blik.

Zondag 19 juli vertrekken we naar het historische Malacca. Deze stad is geregeerd door de Portugezen, Nederlanders en Britten. Dit is ook terug te zien in de gebouwen in de stad. We beginnen met een bezoek aan het Baba-Nyonya museum. In dit museum hebben we gezien hoe de mensen vroeger leefden en welke tradities en gebruiken ze er op na hielden. Na de lunch maken we een korte stadswandeling over Jonkerstreet langs de oudste Chinese tempel in Maleisië naar het Stadhuys (zo noemen ze het in Malacca). Via het stadhuis beklimmen we het oude Portugese fort. Waar we bovenaan een mooi uitzicht over de zee hebben. Willeke en de meisjes zijn in een bedjak van Frozen naar de andere kant gereden. Een bedjak versiert met allemaal poppen van Elsa en Anna. Ook Olaf en Sven ontbraken natuurlijk niet, deze hadden een zonnebril op! Na terugkeer in Kuala Lumpur vertrekken we naar het centrum om een hapje te eten. We belanden in een Chinees restaurant aan een drukke straat en krijgen een ronde tafel met een draaiplateau in het midden. Hier hebben we genoten van verschillende heerlijke gerechten. De Petronas torens worden 's avonds verlicht, we zijn nog even langs gegaan oom een foto te maken :)

Morgen vertrekken we naar Cameron highlands!

• 19 Juli 2015 - 19:01

Jolanda:

Zo, wat een geweldig verslag alweer Lisette, jullie zullen ongetwijfeld al een heleboel foto's hebben gemaakt. Leuk hoor om dit zo te lezen, ik ben er ooit ook eens geweest maar dat is eeuwen geleden...;)
    Genietse en ik verheug me op je volgende verslag.

Liefs Jo xxx

• 19 Juli 2015 - 20:33

Ria Hoogendoorn:

Leuk verslag, veel plezier nog en voor het geval ik jullie niet meer kan bereiken alvast gefeliciteerd met Ton z'n verjaardag. Nog een leuke tijd. Groetjes, Wim en Ria

• 20 Juli 2015 - 02:04

Irma:

Jeetje wat hebben jullie al weer een hoop gezien en gedaan! Heerlijk hoor, lekker genieten en vooral veel foto's maken. Dan kunnen wij na de vakantie mee genieten van jullie reis.Nog veel plezier!

• 20 Juli 2015 - 09:33

Tante Lietje:

Bedankt voor jullie reisverslag wat een leuk verhaal verheug me op de volgende mail.
    Mooie foto s genomen ?En kan je zo n aapje ook knuffelen,of is dat verboden vanwege infektie gevaar?
    Heel veel plezier nog en wooensdag een fijne verjardag
    liefs Liet